“Celebrating Xenakis” Ergon Ensemble

Supported by the Embassy of Greece in Cyprus:

As part of the 13th International Pharos Contemporary Music Festival, the Ergon Ensemble – one of the leading Greek ensembles of contemporary music – returns to The Shoe Factory on Wednesday 12 October 2022 for a concert dedicated to the great pioneer of 20th century music, Iannis Xenakis, on the occasion of the 100th anniversary of his birth. An explorer of the furthest frontiers of music, architecture and thought, Greek composer, music theorist, mathematician, and architect Iannis Xenakis is commonly recognised as one of the most important post-war avant-garde figures. His dazzling mathematical constructions changed the face of music forever, and his organic structures lent poetry to post-war architecture. Shimmering strings, thundering percussion, heartfelt voices stemming from his inimitable imagery, while his daring imagination empowered audiences and musicians with a passion born out of a tumultuous and traumatic life. This fascinating concert exploring Xenakis’ smaller and lesser-known works is kindly supported by the Embassy of Greece in Cyprus.

Iannis Xenakis (1922 – 2001)

Greek composer, music theorist and architect, Iannis Xenakis is commonly recognised as one of the most important post-war avant-garde figures. Xenakis pioneered the use of mathematical models such as applications of set theory, varied use of stochastic processes and game theory, and was also an influential figure in the development of electronic music. He participated in the Greek Resistance during World War II, and in the first phase of the Greek Civil War during the period of Churchill’s martial law as a member of the left-wing Lord Byron faction of ELAS. In 1947, he fled under a false passport to Paris and worked with Le Corbusier. Xenakis designed the Philips Pavilion for the 1958 World’s Fair in Brussels. His primary teachers of composition were Aristotelis Koundouroff, Arthur Honegger, Darius Milhaud, and Olivier Messiaen. Xenakis explored electronic and computer music, as well as the application of mathematics, statistics, and physics to music and music theory. He used techniques related to the Probability Theory, statistics, the Fibonacci Sequence, the Kinetics Theory, the Boolean Algebra, and other branches of mathematics and physics in his compositions. He integrated music with architecture, designing music for pre-existing spaces and designing spaces to be integrated with specific music compositions and performances. In 1962, Xenakis published one of the most influential works in 20th century music theory, a collection of essays on his musical ideas and composition techniques entitled Musiques formelles (later revised into Formalized Music: Thought and Mathematics in Composition) and in 1979, he had devised a computer system called UPIC, which could translate graphical images into musical results.


Μέσα στο πλαίσιο του 13ου Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος, το κορυφαίο ελληνικό σύνολο σύγχρονης μουσικής Ergon Ensemble επιστρέφει στο The Shoe Factory, την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2022, για μια συναυλία – αφιέρωμα στον μεγάλο πρωτοπόρο συνθέτη του 20ου αιώνα, Ιάννη Ξενάκη, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννησή του. Ερευνητής που ξεπέρασε τα σύνορα της μουσικής, της αρχιτεκτονικής και του στοχασμού, ο Έλληνας συνθέτης, μουσικοθεωρητικός, μαθηματικός και αρχιτέκτονας Ιάννης Ξενάκης έχει αναγνωρισθεί διεθνώς ως μια από τις σημαντικότερες μορφές της μεταπολεμικής σύγχρονης τέχνης. Οι εκπληκτικές μαθηματικές του κατασκευές άλλαξαν την έκφραση της μουσικής για πάντα, και οι οργανικές του δομές έδωσαν ποιητική υπόσταση στη μεταπολεμική αρχιτεκτονική. Από τον ανεπανάληπτο κόσμο του Ξενάκη ανακύπτουν απαστράπτοντα έγχορδα, εκκωφαντικά κρουστά, ανυπόκριτες φωνές, και μια τολμηρή φαντασία που έχει εμφυσήσει τόσο στους ακροατές όσο και στους μουσικούς το πάθος που γέννησε η ταραχώδης και τραυματική ζωή του. Αυτή τη συγκλονιστική συναυλία που αναδιφά στα λιγότερο γνωστά έργα του Ξενάκη, στηρίζει η Πρεσβεία της Ελλάδος στην Κύπρο.

Ιάννης Ξενάκης (1922 – 2001)

Ο Έλληνας συνθέτης, μουσικοθεωρητικός και αρχιτέκτονας Ιάννης Ξενάκης έχει αναγνωρισθεί διεθνώς ως μια από τις σημαντικότερες μορφές της μεταπολεμικής σύγχρονης τέχνης. Ο Ξενάκης ήταν καινοτόμος όσο αφορά την χρήση και εφαρμογή μαθηματικών μοντέλων όπως η Θεωρία των Συνόλων, η Θεωρία Παιγνίων και ετερόκλιτες χρησιμότητες των στοχαστικών διαδικασιών, ενώ επηρέασε σημαντικά την εξέλιξη της ηλεκτρονικής μουσικής. Κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, συμμετείχε στην Ελληνική Αντίσταση, και κατά την πρώτη φάση του Ελληνικού Εμφυλίου Πολέμου, κατά την περίοδο του στρατιωτικού νόμου του Τσόρτσιλ, έγινε μέλος της αριστερής  ομάδας Λόρδος Βύρων του Ελληνικού Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού. Το 1947, έφυγε με πλαστό διαβατήριο για το Παρίσι και εργάστηκε με τον διάσημο αρχιτέκτονα Λε Κορμπιζιέ. Το 1958, ο Ξενάκης σχεδίασε το Περίπτερο της Philips για τη Διεθνή Έκθεση των Βρυξελλών. Σπούδασε σύνθεση υπό τους Αριστοτέλη Κουντούροφ, Αρτύρ Ονεγκέρ, Νταριούς Μιγιώ και Ολιβιέ Μεσιάν. Ο Ξενάκης χάραξε νέους δρόμους όσο αφορά την χρήση της ηλεκτρονικής μουσικής, στην παραγωγή μουσικής μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και στην εφαρμογή μαθηματικών, στατιστικής και φυσικής στη μουσική και θεωρία της μουσικής. Στις μουσικές του συνθέσεις χρησιμοποίησε τεχνικές που είχαν σχέση με τη στατιστική, τη Θεωρία των Πιθανοτήτων, την Ακολουθία Φιμπονάτσι, την Άλγεβρα Μπουλ και άλλους κλάδους των μαθηματικών και της φυσικής. Ενσωμάτωσε επίσης τον ήχο στην αρχιτεκτονική, σχεδιάζοντας μουσική για προϋπάρχοντες χώρους, και σχεδιάζοντας χώρους με σκοπό να συνδυαστούν με συγκεκριμένες μουσικές συνθέσεις και εκτελέσεις. Το 1962, ο Ξενάκης εξέδωσε το Musiques Formelles, μια συλλογή δοκιμίων με τις μουσικές ιδέες και τις συνθετικές του τεχνικές. Το βιβλίο, που αργότερα ο Ξενάκης αναθεώρησε και εξέδωσε υπό τον αγγλικό τίτλο Formalized Music: Thought and Mathematics in Composition, έμελλε να γίνει ένα από τα πιο σημαντικά έντυπα του 20ου αιώνα πάνω στη θεωρία της μουσικής. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1979, ο Ξενάκης επινόησε ένα λογισμικό σύστημα με την ονομασία UPIC, μέσω του οποίου μπορούσε να μεταφράσει γραφικές εικόνες σε μουσικά αποτελέσματα.

Iannis Xenakis (1922-2001) 
 
Keren for solo trombone (1986)
Hunem-Iduhey for violin & cello (1996)
Evryali for piano (1973)
Roscobeck for cello & double-bass (1996)
 
Interval 
 
Dhipli Zyia for violin & cello (1951)
Rebonds for percussion (1987/89)
Charisma for clarinet & cello (1971)
Morsima-Amorsima for piano, violin, cello and double bass (1962)
 
Ergon Ensemble
Standard
€15
Members & Concessions
€10